fbpx

Bedre bygninger, bedre læring

LANGESKOV SKOLE er hjertet i det lille lokalsamfund 10 minutters kørsel fra Odense. Med mere end 600 elever, en engageret lærerstab og en mangeårig satsning på robotteknologi i børnehøjde, er skolen et vigtigt knudepunkt for både borgere og virksomheder på Fyn. Men hvordan kan en skole, der samtidig trænger til gennemgribende renovering bedst byde fremtiden indenfor? Hvordan kan en opdatering af faciliteterne bidrage til de drømme og ambitioner Langeskov Skole og Kerteminde kommune har for eleverne på Fyn?

‘Vi stod med en meget nedslidt skole, der trængte gevaldigt til renovering. Jeg havde drømt om at gøre noget ved skolen i mange år’ fortæller skoleleder Klavs Norup Lauridsen. ‘Samtidig havde vi godt fat i vores fokus på robotter, så da der opstod mulighed for at tænke renoveringen og et robothus sammen, så gik det hele op i en højere enhed. I dag kommer elever fra hele kommunen - og snart hele fyn - til Langeskov for at opleve, at leg og læring går hånd i hånd, når man arbejder med robotter’ uddyber skolelederen.

Kontakt os i dag på: 7020 1232 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Image

En kompleks opgave

Rune Linde Bisgaard fra OBH Rådgivende Ingenører ser tilbage på projektet med faglig stolthed. ‘Skolen havde været forsømt i årevis, da vi fik opgaven med at forestå renoveringen. Bygningerne var 30 år gamle og der var store udfordringer. Bl.a. var der en kompleks saneringsopgave inden vi overhovedet kunne gå i gang. Der var både asbest i lofterne og PCB i alle fuger’ forklarer Rune. ‘Men vi arbejdede os igennem skridt for skridt og er i dag lykkedes med at skabe rammerne for en rigtig god skole med gode løsninger på de udfordringer, der var.’

Lys, lyd og indeklima

‘Der var hverken ordentlig ventilation, varme eller akustik da vi gik i gang’ forklarer Rune. ‘Det har været en omfattende totalrådgiveropgave med mange faglige discipliner i spil. Skolen er jo arbejdsplads for både børn og voksne, så det er afgørende for alles trivsel, at der er rart at være’. Både lærere, elever og skolens ledelse har taget del i arbejdet med at skabe en bygning, der passer lige til deres behov.

'Godt lys, behagelig akustik og ilt i luften. Det gør en kæmpe forskel.' forklarer skoleleder Klavs Norup Lauridsen

Image

Overraskende effektivt

‘Jeg var ikke tvivl om, at vi kunne skabe et bedre læringsmiljø med nye computere, nye møbler, inventar og udsmykning’ forklarer Klavs. ’Men det kom bag på mig, hvor stor betydning lys, lyd og ventilation har for livet på skolen. Godt lys, behagelig akustik og ilt i luften. Det gør en kæmpe forskel. Nu kan vi justere lyset op og ned, når det skifter udenfor og vi kan regulere ventilationen efter hvor meget aktivitet, der er i rummet. De tre faktorer har en kæmpe indflydelse på børnenes læring og trivsel.’

Teknikken understøtter dagligdagen

‘Jeg er tilfreds med rummene, de er gode at være i - og vi har lavet tekniske løsninger, der passer godt til hverdagen’ forklarer Rune fra OBH. ‘Al teknik er computerstyret. Pedellen kan i princippet sidde hjemme i privaten og overvåge det hele. Men der er også paneler i alle rum, hvor læreren kan finjustere.

Vi har også installeret et talevarslingsanlæg, så man både kan kalde til morgensamling eller bede alle forlade bygningen i tilfælde af brand. ‘Og har I lagt mærke til hvor tykke ruderne er? spørger den engagerede ingeniør. ‘Det er trelagsglas. Det er de ypperste energivinduer.’ Rådgiveren er tilfreds med løsningerne.

Ombygningne af Langeskov skole understøtter skolens fokus på robotteknologi

Image

Involverende proces

Der er naturligvis mange interesser i sådan en proces, og derfor har det været vigtigt at involvere både elever og lærere. Elevrådet har været involveret ift. de store fællesområder og havde bl.a. ønsker til scene og sminkerum. Faglærerne har ligeledes været involveret i hele processen. Hvad skal rummene kunne og hvilket udstyr har vi brug for? ‘Vi havde bl.a. et godt samarbejde med lærerne om lyssætning af udstillingsvægge og opslagstavler’ forklarer Rune. Klavs istemmer, at de lyssatte vægge er med til at skabe fokus og rumlighed. Alt er blevet løftet med renoveringen, konkluderer Klavs. ‘Vi har både fået bedre arbejdsmiljø og bedre læring. Alle retter ryggen og eleverne passer også bedre på skolen.

OBH Rådgivende Ingeniører
Følg os: